Vlaamse Gemeenschap
In 2013 liep de Week van de friet van 25 november tot 1 december 2013. Dat jaar stond de Week van de Friet in het teken van het immaterieel cultureel erfgoed (ICE). Via de campagne wilde VLAM zoveel mogelijk frituristen en frietkotklanten bewust maken van de waarde van de frietkotcultuur. Zo wilde ze het respect en de waardering voor dit immaterieel erfgoed verhogen en het belang van ICE beter bekend maken. Er werd een petitie gelanceerd om de frietkotcultuur te steunen. Deze petitie kon online worden getekend op www.weekvandefriet.be waarop ook ruimte voorzien was voor reacties als ‘waarom vind je de frietkotcultuur belangrijk/immaterieel erfgoed’ en ‘hoe wil je deze traditie doorgeven aan volgende generaties’. De website werd ook gekoppeld aan sociale media als Facebook en Twitter om zo veel mogelijk mensen te bereiken. Aan de frituristen werd ook een papieren exemplaar van de affiche bezorgd die ze in hun frituur kunnen hangen.
Via een oproep “Frituristen, komt uit uw (friet)kot!” werden de frituristen ingelicht over de aanvraag van de opname van de frietkotcultuur op de inventaris Vlaanderen voor Immaterieel Cultureel Erfgoed. Deze oproep verscheen in diverse vakbladen: Snackblad (Nl) van november, Néo (Fr) van oktober en Restofrit van november). De Frituristen vernamen zo al meer over de komende campagne en werden ook warm gemaakt om mee na te denken over hoe ze, in hun eigen frituur, zoveel mogelijk klanten en collega’s kunnen aanzetten om de petitie te onderteken en de frietkotcultuur te steunen. Een gelijkaardige oproep “kom uit uw (friet)kot” wordt via perscontacten en journalisten breder verspreid onder de hele bevolking.
Voor de tv-spot werd verder gewerkt op het thema van 2012: “wie kan weerstaan aan een frietje van de frituur”. Deze keer ging de frietreporter op pad naar locaties, evenementen, gemeenschappen die reeds erkend zijn als immaterieel erfgoed. De frietreporter bood de mensen daar een frietje aan en vroeg hen waarom ze vonden dat de frietkotcultuur een plaats verdient op de inventaris Vlaanderen Immaterieel Cultureel Erfgoed. In de tv-spot kwamen de verschillende aspecten van de frietkotcultuur - de kunst van het frieten bakken en de sociale beleving – via sfeerbeelden in de frituur duidelijk aan bod.
Op 10 januari 2014 werden onder grote persbelangstelling de petities “ondersteun de aanvraag tot erkenning van de Frietkotcultuur als Immaterieel Cultureel Erfgoed” overhandigd aan Minister Joke Schauvliege.
https://www.youtube.com/watch?v=v3QlCMUMT5c
De Frietkotgazet
Naar aanleiding van de erkening van de Belgische Frietkotcultuur als Immaterieel Cultureel Erfgoed door de Vlaamse-, de Franstalige- en de Duitstalige Gemmenschap alsook door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest gaf de Frietkotraad een unieke drietalige Frietkotgazet uit. Deze kan u hier raadplegen.
Féderation Wallonie-Bruxelles - Communauté Française
Voor meer informatie over de erkenning door de Franstalige Gemeenschap verwijzen u graag door naar het Franstalige gedeelte van deze website
Deutschsprachige Gemeinschaft
Voor meer informatie over de erkenning door de Duitstalige Gemeenschap verwijzen u graag door naar het Duitstalige gedeelte van deze website
De (inter)nationale erkenning
De Belgische frietkotcultuur werd in 2014 opgenomen in de Inventaris Vlaanderen van immaterieel cultureel erfgoed, in 2016 volgde de erkenning op de lijst van ‘Patrimoine oral et immatériel de la Fédération Wallonie-Bruxelles’ en in 2017 de opname op de Lijst van ‘immateriellen Kuturerbes der Deutschsprachigen Gemeinschaft’ alsook op de Inventaris van het immaterieel cultureel erfgoed van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
https://www.youtube.com/watch?v=wsFOKtlzj78&feature=youtu.be
rolex replica watches Audemars Piguet Replica Watches www.topapwatch.com|Car Wraps
vzw Navefri - Unafri asbl
Schillekensberg 21 3460 Bekkevoort
info@navefri-unafri.be
Gebruik het invulformulier